Friday, October 17, 2014

7 PUNCA LAPAR


8 TIPS DIET MUDAH



Wednesday, October 15, 2014

BIODATA B COMPLEX

NAMA : BCOMPLEX
WAJAH :

TERHASIL DARI : 8 VITAMIN B
                                 - ASID FOLIK
                                 - BIOTIN
                                 - Vitamin-b12 ( cyanocobalamin)
                                 - Vitamin-b6 (pyridoxine) 
                                 - Vitamin-b5 (pantothenic-acid)
                                 - Vitamin-b3 (niacin-niacinamide)
                                 - Vitamin b1 (thiamin)
                                 - Vitamin-b2 (riboflavin)

TANDA KEKURANGAN :
- ASID FOLIK   -   Sakit lidah. Tumbesaran yang lembap, pada kanak-kanak, Anemia,   Sakit disekeliling mulut 
                  
- BIOTIN- Keletihan dan lemah badan, Kurang selera makan, Rambut gugur, Bengkak lidah, Ruam kulit (eczema), Gangguan emosi.

 - Vitamin-b12 Keletihan, lemah badan, Megaloblastic anaemia, Sakit mulut dan lidah, Kebas dan sesemut pada kaki dan tangan disebabkan oleh kerosakkan saraf tunjang, Gangguan mental dan emosi

- Vitamin-b6 Keletihan, lemah badan,  Kegelisahan, Depressi ( rasa tertekan), Penyakit kulit, Bibir merekah , bengkak mulut dan lidah, Anemia, Sawan pada bayi

- Vitamin-b5
                                 - Vitamin-b3
                                 - Vitamin b1
                                 - Vitamin-b2












Memecah Dimensi "Makanan Sunnah" Dan Realiti Hari Ini

Memecah Dimensi "Makanan Sunnah" Dan Realiti Hari Ini

Ditulis oleh Norkumala binti Awang. Posted in Artikel

 
Produk berasaskan "makanan sunnah" seringkali disebut sebagai makanan terbaik. Ia menjadi trend terkini sehinggakan mempunyai permintaan yang tinggi khususnya dalam kalangan umat Islam. Perkara sebegini memberi suatu dimensi baharu dalam dunia pasaran makanan. Masyarakat kita dilihat mempunyai daya inisiatif untuk mencari alternatif dalam penjagaan kesihatan. Walaubagaimana pun, apakah dengan menggunakan produk-produk sebegitu memberi impak maksima kepada kesihatan atau sekadar kelegaan atas sandaran nama Nabi Muhammad SAW?
Benar sekali makanan-makanan yang disebut dalam al-Quran dan menjadi kegemaran serta amalan Nabi mempunyai manfaat dan khasiatnya. Tumbuh-tumbuhan yang disebut dalam firmanNya tidak dapat dinafikan kelebihannya dan inilah yang seharusnya dikaji secara mendalam pada hari ini. Ia bukan bermakna meragui kebenaran yang diturunkan melalui  al-Quran atau mempertikaikan sunnah yang diamalkan, namun sebagai satu pembuktian mengukuhkannya dan masyarakat tidak disogokkan sewenang-wenangnya dengan dakwaan yang tidak berasas.

Persepsi masyarakat pada hari ini bertakuk kepada hanya "makanan sunnah" itu merupakan makanan yang terbaik tanpa ada roh sebenar sunnah yang diamalkan tersebut  sama ada dibudayakan atau tidak, khususnya adab dan etika dalam pemakanan. Lantas ada yang mudah tersinggung terus menyelar sekiranya diusulkan bahawa makanan-makanan sebegini perlu justifikasi dalam pembuktian saintifik. Kenapa perlu kita menyempitkan pemikiran ini? Sedangkan dalam hal ehwal pemakanan khususnya, selagimana memenuhi konsep halal dan tayyib, makanan lain yang halal dan berkhasiat juga mampu meraih pahala. Adab dan etika pemakanan yang dipamerkan oleh Rasulullah SAW menjadi intipati penting untuk diteladani. Contohnya, ada di antara kita suka mencerca makanan sekiranya tidak menyukainya. Tetapi Baginda SAW  tidak pernah menunjukkan ketidaksukaannya. Baginda SAW selalu memerhatikan kebiasaan dan kecenderungannya. Sekiranya tidak biasa memakan suatu makanan yang tiada di negerinya, maka baginda tidak akan berselera dan menahan diri daripada memakannya dan tidak pula melarang orang lain yang menyukainya. Oleh sebab itu, tiada keselarian sekiranya kita mengamalkan makanan yang dikatakan "makanan sunnah" tersebut tetapi dalam masa yang sama tidak membudayakan sunnah yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Maka, kesannya, sunnah tersebut telah salah diterjemahkan dalam amalan seharian kita dan ia mencalar integriti umat Islam itu sendiri.

Memang tepat "makanan sunnah" merupakan makanan yang baik dan hebat. Banyak kajian moden yang merungkai dan membuktikan kehebatannya. Namun, Allah juga telah mengurniakan kepelbagaian spesies hidupan lain di muka bumi ini untuk dinikmati oleh hambaNya. Apakah kita lupa bahawa terdapat tumbuhan warisan tempatan di negara kita juga  mempunyai nilai pemakanan yang tinggi? Maka, ia juga perlu dikaji agar benar-benar memberi manfaat kepada kita khususnya. Apakah tumbuhan-tumbuhan yang terdapat di iklim negara kita juga mempunyai nilai pemakanan yang seumpama dengan tumbuhan yang terdapat di negara-negara Arab? Ia merupakan satu perkara yang amat menarik untuk dikaji dan diterokai. Justeru, penerokaan penyelidikan terhadap khazanah tumbuhan di negara kita perlu dirintiskan agar masyarakat menghargai apa yang terdapat di sekeliling mereka.

Satu perkara penting yang perlu diambilkira dalam konteks perbincangan ini ialah saranan Nabi Muhammad SAW dalam mengubati penyakit dengan ubat-ubatan dan makanan yang biasa digunakan. Secara semulajadinya, amalan kebiasaan atau kelaziman adalah seperti tabiat bagi seseorang manusia. Ia mempunyai kesan besar terhadap tubuh badan. Sepertimana seorang ahli perubatan Arab iaitu Harith bin Khaladah mengungkapkan, "pencegahan adalah inti pengubatan. Perut adalah sumber penyakit. Biasakanlah tubuh itu memakan sesuatu yang biasa dimakan." Maka dengan itu, adalah lebih baik sekiranya kita juga meneroka dan menghargai khasiat serta manfaat makanan dan tumbuhan yang berada di sekeliling kita sebagai sumber makanan jua ubatan.

Dalam aspek yang lain, terdapat juga inovasi dari syarikat tempatan yang cuba menduplikasikan makanan yang disebut dalam sunnah secara eksplisit seperti sup talbinah. Perkataan ‘talbin" (gulai daging) menurut al-Harawi bahawa ia seperti susu, putih dan lembut, diperbuat daripada tepung gandum dan sangat bermanfaat bagi orang yang sakit. Sepertimana yang diriwayatkan oleh at-Tirmizi, an-Nasai, Ibnu Majah, Ahmad dan al-Hakim  bahawa Nabi SAW bersabda, "Hendaklah kamu sekalian memakan makanan yang tidak berapa sedap tetapi bermanfaat iaitu talbin (gulai daging)". Produk tersebut amat berinovasi namun apakah ia adalah sunnah dan bertepatan dengan resepi asal talbinah sepenuhnya sepertimana yang disarankan oleh Nabi SAW? Dilihat dalam konteks terkini berinspirasikan amalan Nabi serta prinsip kebiasaan seseorang individu barangkali aneka sup yang lembut dan sesuai dengan perut boleh diberikan kepada pesakit. Tambahan pula, ia diperbuat daripada bahan makanan yang biasa kita makan. Apa yang dirisaukan adalah sandaran sunnah itu mempunyai nilai kormesial bagi pengeluar produk tanpa mengira kesannya. Apatah lagi sekiranya duplikasi secara eksplisit itu diterapkan dalam sesuatu produk terkini dan dicampur dengan gula tambahan, krimer bukan tenusu dan malt kemudian dilabelkan sebagai sunnah.

Nabi SAW bukan setakat makan makanan yang disebut dalam al-Quran seperti madu, kurma, dan buah zaitun tetapi Nabi SAW juga memakan roti yang diperbuat daripada  tepung gandum, daging dan lain-lain, tetapi mengapakah makanan-makanan sebegini pula tidak dilabel sebagai "makanan sunnah"? Satu persoalan yang boleh dilontarkan agar membuka minda kita. Jelas sekali bahawa persepsi makanan sunnah itu harus diperbetulkan kerana apa yang penting adalah adab dan etika pemakanan yang harus diutamakan. Bukannya mendakwa tentang khasiat sesuatu makanan sunnah tetapi tidak mengetahui sejauhmana ia memberi kesan kepada kesihatan. Bukanlah mengehadkan idea kreatif masyarakat muslim tetapi segala yang hendak disandarkan dengan Rasulullah SAW perlu ada kajian lanjut dan bukan melabelkannya sesuka hati. Apatah lagi jika didakwa dengan pelbagai manfaat penyembuhan penyakit tetapi tanpa pembuktian saintifik kemudian kesannya tidak seperti yang diuarkan.

Walaubagaimana pun, ada hikmah yang tersirat di sebalik makanan yang disebut di dalam al-Quran dan diamalkan oleh Nabi SAW. Sesetengahnya telah pun dibuktikan melalui kajian saintifik dan ada yang masih belum diterokai. Cuma perlu diselidiki dengan lebih mendalam setiap jenis makanan tersebut dan khasiatnya yang tepat kerana ia mempunyai pelbagai spesies. Walaupun daripada jenis yang sama tetapi keberkesanan dan khasiatnya berbeza. Contohnya madu yang mempunyai pelbagai jenis bergantung kepada jenis lebah dan persekitarannya, dan sudah pastilah ia memberi fungsi yang berbeza. Justeru ia perlu dikaji secara lebih terpenci dan umat Islam tidak harus salah dalam menginterpretasikannya.

Apa yang penting, kajian pembuktian saintifik perlu dilaksanakan dalam isu makanan sunnah adalah untuk memastikan pengguna mendapat manfaat dan khasiat yang dijanjikan. Bukan kebanjiran dakwaan pengeluar/pengilang yang bersifat komersialisasi semata-mata atas sandaran sunnah Nabi SAW. Masyarakat tidak harus menyempitkan persepsi "makanan sunnah" itu dengan makanan tertentu. Selagimana ia mematuhi konsep halal dan tayyib, Islam membenarkannya. Walaupun begitu, amalan memakan makanan yang disebut dalam al-Quran tidak bercanggah dengan konsep dan amalan kesihatan semasa malah digalakkan sekiranya mendatangkan manfaat kepada individu. Namun, sekiranya berlebih-lebihan dalam apa jua makanan yang baik sekali pun, ia tetap akan mendatangkan mudarat. Sebab itu, prinsip adab dan etika pemakanan dalam Islam wajar diketengahkan dan diutamakan serta dijadikan amalan.

sumber : http://www.ikim.gov.my/index.php/ms/artikel/8828-memecah-dimensi-makanan-sunnah-dan-realiti-hari-ini

Tuesday, October 14, 2014

Aku makan Shaklee nak kurus, tapi kalau dah sebabkan selera makan bertambah, berkesan ke nanti???






Assalamualaikum w.b.t
 
Ramai yang takut nak makan supplement ni... mesti soalan pertama yang kastemer akan tanya.. "eh tak gemuk ke aku makan supplement ni"

pastu kalau yang dah makan akan tanya... "kenapa saya asyik laparr je sekarang ni... macam mana nak kurus? awak kata makan supplement agen nak kurus!!"

sabar akak... abaang.. adik... meh saya cerita dulu...

Kenapa saya makan vitamin saya jadi lapar lepas makan supplement (bukan shaklee saja)?? 

 YANG PERTAMA...
Bila kita mengambil vitamin, ianya tak sama macam makan makanan biasa. Kebanyakan vitamin adalah dalam bentuk tablet, so dosnya adalah pekat. Jadi, badan kita perlu mencairkan dan melarutkan nutrien ini untuk memudahkan pengangkutan dan penyerapan. Jadi.. kita perlu minum air masak yang mencukupi tau..

Jadi, bila kita tak cukup minum, sel2 tubuh kita akan 'dahaga' lalu ia menghantar isyarat ke otak. Tapi, isyarat dari sel yang kehausan itu diterima oleh otak sebagai isyarat lapar. Maka otak menghantar pesanan kepada sistem kita untuk cari makanan (lapar ni, nak makan!!). Sedangkan sebenarnya kita tak perlu makan pun, cuma sel tubuh kita yang haus. Dan biasanya kita pun cari makanan dan makan sampai kenyang. Masa inilah tubuh kita menerima protein, karbohidrat dan lemak berlebihan.

 YANG KEDUA

Fenomena ini selalunya dikaitkan dengan metabolisme badan yang meningkat selepas makan vitamin. Bayangkan anda kehausan teramat sangat & tiada bekalan air masak, tiba2 anda mendapat supply minuman jenama ‘Twister’, pasti anda akan minum sepuasnya, bukan? Begitu juga dengan badan anda, ianya amat bijak. Katalah badan anda kekurangan vitamin C, apabila anda makan vitamin C secukupnya pasti tubuh anda akan menggunakan sepenuhnya vitamin itu untuk membaik pulih sel-sel badan yang anda sendiri tak tahu sudah rosak. 
Proses pemulihan sel memerlukan tenaga, secara tidak langsung ini akan meningkatkan metabolisme anda. Metabolisme yang tinggi akan memerlukan makanan sebagai bahan bakar, bila bahan bakar sudah habis maka kita akan jadi cepat lapar!
Vitamin yang selalu dikaitkan dengan cepat lapar adalah B-Complex, kerana umum mengetahui Vitamin B sangat berkait rapat dengan meningkatkan metabolisme yang efisien. 
Sampai bila keadaan ini akan berterusan? Saya takut gemuk!
Jangan bimbang, fasa lapar cepat ini akan berakhir, tetapi tempohnya adalah bergantung kepada individu. Ada orang yang cepat dan sebaliknya. Bersabarlah ya!

Maka jika anda berada dalam situasi ini, anda mungkin asyik rasa lapar, nak selalu makan dan mungkin boleh gemuk. Justeru, bila anda mengambil vitamin :

(1) Minum air sekurang2nya 3 liter sehari
1 liter untuk 25kg berat anda sehari.. (kire laa berapa anda perlukan sehari.)

(2) Kawal pemakanan, jangan ikut sangat nafsu

(3) Makan makanan yang berkualiti ketika waktu makan utama, seperti nasi. Tahukah anda nasi putih (long grain/cooked) 100gram kalorinya lebih kurang sama dengan 2 keping roti putih? Mana yang lebih puas dan mengenyangkan? 

(4) Tukarkan karbohidrat kepada sumber low GI (cth ESP & MEAL SHAKE)


1) Tukar karbohidrat kpd sumber low GI tu camne? Low GI tu ape? 

GI = Glisemix Index (atau dalam bahasa Melayunya indeks glisemik)
Indeks glisemik = Indeks pengukuran mengenai kesan makanan yang mengandungi karbohidrat ke atas paras glukosa dalam darah.

Maknanya, makanan yang kita makan, akan ditukarkan menjadi glukosa dan akan diserap ke dalam salur darah. Makanan dalam kategori GI tinggi akan menyebabkan glukosa darah meningkat dengan cepat.

Manakala makanan yg GI rendah, glukosa lambat dicerna dan diserap. Ini akan meningkatkan paras glukosa dan insulin secara berperingkat dan telah terbukti bermanfaat pada kesihatan, termasuklah dalam pengawalan berat badan dan mengawal selera makan dan menambatkan rasa lapar.

Makan Shaklee, selera makan bertambah? Oohh..patut la jadi lapar. Baru tahu kenapa asyik rasa nak makan jek. Hihi.. Satu cara nak membezakan sama ada kita benar-benar laparkan makanan ataupun tidak adalah dengan minum air. Bila dah minum air tu, tetap rasa lapar maka bolehlah ambil makanan tapi pastikan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap. Ada faham semua?



Sekarang anda dah faham kan kenapa anda cepat lapar selepas makan SHAKLEE? Jangan takut, jom makan SHAKLEE sekarang! (”,)

DOA PERMUDAH SEGALA URUSAN


Monday, October 13, 2014

ASID FOLIK

FUNGSI
Folik Asid dianggap sebagai makanan otak, ia diperlukan untuk pengeluaran tenaga  dan pembentukan sel darah merah. Ia juga menguatkan imuniti dengan membantu dalam pembentukan yang sesuai dan fungsi sel darah putih. Oleh kerana ia berfungsi sebagai  koenzim dalam sintesis DNA dan RNA , ia adalah penting untuk pecahan dan penyalinan sel yang sihat. Folik asid terlibat dalam metabolisma protin, dan telah digunakan dalam pencegahan dan rawatan  folik asid anemia. Zat ini juga boleh membantu dalam depresi dan "anxiety".
Folic acid sangat penting dalam kehamilan. Ia membantu mengatur pembentukan sel saraf  "embryonic" dan " fetal" , yang mana amat penting untuk tumbesaran yang normal.  
Folic asid sangat berkesan apabila digabungkan dengan vitamin B12 dan vitamin C.

SUMBER
Makanan berikut mengandungi folik asid: barli, daging lembu, bran, ragi yang ditapai, beras perang, keju, ayam, buah kurma, sayuran berdaun hijau, daging kambing, hati, susu, cendawan,  oreng,  sayuran berubi, ikan salmon, tuna, gandum, dan bijirin. 

KEKURANGAN
Kekurangan folik asid boleh menyebabkan :
Sakit disekeliling mulut.
Sakit lidah.
Tumbesaran yang lembap, pada kanak-kanak.
Anemia.