Thursday, September 18, 2014

CARA MENGAMBIL SLIMMING SET SHAKLEE



CARA MENGAMBIL SLIMMING SET SHAKLEE

[CARA 1]

Minggu Pertama

Pagi : Breakfast seperti biasa 
Mid-morning break : Minum Cinch/ESP. Bancuh satu scoop dengan plain water/fresh milk/soya milk.
Lunch : Makan seperti biasa, sebaiknya kurangkan nasi, lebihkan sayur & buah-buahan. Lepas lunch ambil 3 biji lecithin & 3 biji alfalfa
Petang tea-break : minum Cinch/ESP. Bancuh satu scoop dgn plain water/fresh milk/soya milk.
Malam : Dinner seperti biasa (suggestion : kurangkan nasi separuh dari hidangan biasa) / if tak nak makan, make sure alas perut dengan makan biskut/roti.

Note : JANGAN skip makan/berlapar. Makan seperti biasa, tetapi pastikan selepas itu anda makan 3 biji lecithin & 3 biji alfalfa untuk memecahkan lemak & membantu penghadaman.


Minggu Kedua

Sama jadual tapi dah boleh start minum Cinch sekali sehari kalau nak. Cinch ni akan buatkan kita rasa kenyang dan bertenaga. Boleh gantikan dengan Cinch dengan ESP jika anda mahu.

TIPS :
- Mid-morning break : ~ pukul 10.am
- afternoon tea-break : ~ 4.30pm-5.00pm
- Banyakkan meminum air putih 3-4 L sehari. I L bersamaan dengan keperluan 25kg. Cth: jika berat anda 50kg, minimum air yang perlu diminum ialah 2 L.
- WAJIB - JANGAN sesekali skip minum air kosong.
- Sekali lagi diingatkan; JANGAN skip makan, jika tidak mahu makan berat, at least alas perut dengan makan biskut, roti, hirup sup dan sebagainya - DISIPLIN sangat penting!


******

[CARA 2]

Lecithin - ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji lepas dinner 
Herblax - 
  • Untuk 3 hari pertama - ambil 3 biji selama 3 hari berturut-turut (tujuan untuk mencuci usus)
  • Kemudian, ambil 3-4 biji sehari, 3x seminggu. 

Note: **sila minum air kosong 500ml sejurus selepas ambil herb-lax **

Cuba Untuk Hamil? 5 Perubahan Besar Yang Perlu Dibuat Pada Diet Anda



Cuba Untuk Hamil? 

5 Perubahan Besar Yang Perlu Dibuat Pada Diet Anda

Perbaiki diet anda
Perbanyakkan memakan buah-buahan dan sayuran kerana kesuburan berkait rapat dengan pemakanan yang sihat. Makan makanan yang mengandungi lebih kalsium seperti yogurt dan susu. bagi kaum lelaki, amalkan memakan vitamin seperti Vitamin C dan E, Zinc, asid folik penting untuk pengeluaran sperma yang sihat. Kekurangan zat dan vitamin boleh menganggu kedatangan haid dan menyebabkan sukar untuk kita meneka bilakah masa subur.

Ambillah vitamin tambahan
Walaupun mungkin anda merasa yang anda telahpun mempunyai pemakanan yang optimal menerusi diet yang seimbang tapi anda masih juga disarankan untuk mengambil vitamin tambahan, terutama bagi mereka yang mempunyai pekerjaan atau sibuk melayan anak yang lain dirumah. Mengambil vitamin tambahan akan memastikan anda mendapat cukup asid folik dan nutrien lain yang boleh meninggikan peluang untuk hamil dan mendapat anak yang sihat.
Pastikan anda cuma mengambil vitamin yang disarankan oleh wanita hamil dan pada dos yang tertentu sahaja kerana memakan vitamin yang terlalu berlebihan mungkin akan memberi kesan sampingan kepada bayi yang sedang membesar. Sebagai contohnya terlalu banyak vitamin A adalah toksik kepada perkembangan janin. Berbincanglah dengan doktor pakar untuk maklumat yang tepat tentang ubat yang sesuai untuk anda.

Makanlah asid folik sekurang-kuranya 4 mg sehari
Vitamin ini telah terbukti berkesan untuk mengurangkan risiko kecacatan saraf seperti spina bifida dan telah dikaitkan dengan kurangnya risiko untuk mendapat sakit jantung, kanser dan kencing manis. Sekiranya anda mempunyai saudara yang mempunyai kecacatan saraf, anda disarankan mengambil asid folik dalam dos yang lebih tinggi dan hendaklah diambil satu bulan sebelum anda merancang untuk hamil, dan sekiranya anda telah hamil, teruskan memakannya sehinggalah kandungan sekurang-kurangnya 3 bulan.
Pilihlah ubat multivitamin yang mempunyai cukup dos untuk asid folik dan makanlah sayuran yang kaya dengan folik seperti tumbuhan hijau, buah-buahan yang banyak mengandungi jus, bijirin dan roti yang mempunyai folik.

Hindarkan tabiat buruk
Jangan meminum alkohol, kurangkan pengambilan minuman yang mengandungi cafin. Hentikan terus ubat-ubatan herbal atau traditional yang anda makan sekarang dan pastikan anda cuma memakan ubat yang disarankan oleh doktor, yang telah dipastikan selamat untuk mereka yang merancang untuk hamil. Juga, jauhi dari rokok atau mereka yang merokok kerana ia boleh memberi kesan terhadap kandungan anda.

Dapatkan berat badan yang ideal
Mengurangkan sikit berat badan anda (atau menambahkan sikit berat badan sekiranya anda s eorang yang terlalu kurus) sebelum mencuba untuk hamil adalah disarankan sekiranya anda mahukan kandungan yang tidak bermasalah. Terlalu gemuk atau kurus boleh menyebabkan kesukaran untuk hamil. Lagipun, wanita yang mengalami berat berlebihan mempunyai lebih komplikasi semasa hamil dan mereka yang terlalu kurus pula boleh mendapat bayi yang kecil atau kelahiran pra-matang.
Rancanglah pemakanan yang baik yang mempunyai kurang lemak, yang banyak serat. Amalkan banyak senaman dan cuba untuk kurangkan berat setengah kilogram satu minggu dan jangan terlalu keterlaluan untuk mengurangkan berat badan anda kerana anda mungkin akan kehilangan nutrisi dari badan anda. Sesuatu yang anda patut elakkan semasa mencuba untuk mengandung.

KURUS TAPI TAK BERLAPAR?


JOM TENGOK CARA NAK MAKANNYA PULA


Terdapat beberapa program diet yang tidak berhasil iaitu:

1. Diet Sup Kobis
Kaedah Yang Digunakan:

Ia diet ekstrim kerana boleh menurunkan berat badan secara drastik dengan hanya mengambil sup kobis selama tujuh hari. Dengan menikmati semangkuk sup kobis dengan pilihan makanan rendah kalori ia membantu mengurangkan berat badan sebanyak 4.5kg.

Mengapa Tidak Berhasil:

Diet ini tidak disarankan kerana ia boleh menghilangkan pelbagai nutrisi, kekurangan vitamin dan mineral. Ia juga merosakkan keindahan rambut,kuku dan kulit.Selain itu, badan tidak akan mendapat apa-apa kalori, perut akan masuk angin kerana diet yang sangat ketat dan menganggu sistem pencernaan.



2. Diet Makanan Bayi
Kaedah yang Digunakan:

Teori diet ini menggantikan makanan yang biasa diambil kepada ukuran makanan bayi atau makanan bayi. Contohnya, makanan yang dikisar, bubur dan snek bayi. Melalui pengambilan makanan bayi, ia membantu untuk mengelak makan terlalu banyak sehinggakan anda merasa kenyang, makan dalam jumlah yang kecil.


Mengapa Tidak Berhasil:

Makanan bayi mungkin boleh menurunkan berat badan dengan cepat tetapi makanan bayi tidak mampu memenuhi keperluan serat, protein, karbohidrat dan kalsium pada orang dewasa.  Walaupun cara ini tidak berbahaya pada masa akan datang tetapi kesannya boleh mengakibatkan gangguan otot tulang.


3. Diet Air
Kaedah Yang Digunakan:
Sepanjang hari, anda perlu minum air sebanyak 64 auns untuk memberikan tenaga pada badan. Malah, kita memerlukan 12 kalori pada setiap liter air. Jadi, seseorang yang melakukan diet air akan membakar kalori secara semulajadi. 

Mengapa Tidak Berhasil:
Secara teoriti, diet ini tidak masuk akal. Tidak dinafikan dengan minum air yang banyak setiap hari dapat memberikan gaya hidup yang sihat. Namun, tidak semua dapat mengikuti diet ini terutamanya pesakit jantung, ginjal dan hati kerana ia mempunyai gangguan penyimpanan cairan dan ketidakseimbangan elektrolit. 
 4. Diet Coklat Susu
Kaedah Yang Digunakan:
Diet ini dilakukan dengan cara minum tiga gelas susu coklat sepanjang hari dengan pola pemakanan yang  sihat. Gabungan kalsium,vitamin D, protein, karbohidrat
dan senaman membantu seseorang tanpa perlu melakukan diet lain. Selain itu, kombinasi protein dan karbohidrat akan membantu metabolisme badan membakar
lemak.

Mengapa Tidak Berhasil: 
Tidak ada bukti menunjukkan bahawa vitamin D atau kalsium akan menyebabkan penurunan berat badan. Protein dan karbohidrat yang terdapat dalam makanan pula digunakan untuk membantu badan selepas 30 minit bersenam. 


5. Diet Rendah Karbohidrat 

Kaedah Yang Digunakan: 
  • Tujuan diet ini adalah memaksa badan menggunakan lemak sendiri sebagai sumber tenaga utama. Badan juga tidak banyak mengambil karbohidrat sebaliknya  diganti dengan makanan yang kaya protein. 

Mengapa Tidak Berhasil:
  • Beberapa orang beranggapan satu keping daging lebih baik daripada satu keping roti. Sebenarnya, pengambilan karbohidrat mestilah sesuai dengan keperluan. Bagi wanita hamil, remaja dan pesakit diabetes, berhati-hati dengan diet ini. 
  • Penurunan karbohidrat akan merendahkan kadar insulin.  Tetapi, ia juga boleh mengakibatkan nafas berbau, kelelahan dan rasa mual. The American Dietetic Association menyarankan mengambil 55-60% kalori dari karbohidrat.

6. Diet Paleo 

Kaedah Yang Digunakan:
  • Program ini berdasarkan diet kuno yang mengambil makanan seperti sayuran, kacang-kacangan, buah-buahan dan daging. Anggapan mereka bahawa masyarakat pra sejarah tidak mengalami penyakit ‘moden’ kerana kurang kalori dalam makanan. 

Mengapa Tidak Berhasil: 
  • Secara umumnya, badan menghadkan pengambilan makanan sehingga kekurangan susu, bijian dan kacangkacangan yang merupakan sumber nutrisi penting untuk  kesihatan badan.

7. Diet Haleluya

Kaedah Yang Digunakan: 
  • Mengambil 85% semua sayuran mentah dan 15% daripada makanan yang dimasak. Sayuran yang dimasak dalam bentuk kukus atau rebus. Ada juga yang memasukkan sayuran ke dalam masakan. 

Mengapa Tidak Berhasil: 
  • Cara ini tidak sesuai bagi anda yang bukan penggemar diet vegetarian.Kebanyakan pesakit hendaklah dipantau oleh pegawai kesihatan kerana ia boleh menjadi anemia. Mengambil sayuran mentah bukan sahaja memberi kesan kepada sistem pencernaan dan tidak ada juga bukti menunjukkan sayuran mentah sangat efektif daripada sayur yang dimasak. 

8. Diet 17 Hari
Kaedah Yang Digunakan:
  • Diet ini adalah untuk mengubah pola makan setiap 17 hari sebelum badan dapat menerima kebiasaan makanan yang diambil dalam menjaga metabolisme. Dimulakan dengan makanan rendah kalori. Kemudian, berubah kepada 1500 kalori per hari dan tahap ketiga makan sesuka hati pada hujung minggu.

Mengapa Tidak Berhasil:
  • Usah keliru dengan idea dengan tidak makan pada hari biasa, sebaliknya makan apa sahaja pada hujung minggu.
  • Malah, tidak ada bukti  diet ini mempercepatkan metabolisme badan. Jangan manjakan diri pada hujung minggu dan tidak salah anda mengambil sedikit makanan yang disukai setiap hari asalkan dalam hidangan yang kecil. 



Ramai yang menderita setelah mengikuti program diet segera. Jika berjayapun, paling lama bertahan antara 3 hingga 5 tahun. Selepas itu, berat badan kembali seperti asal. Itu dinamakan diet yo-yo.
Yes pada awal tahun, saya ada sebut mengenai kegagalan pelan fitness secara keseluruhan. Kali ini, lets look at reasons kenapa pelat diet atau pemakanan anda gagal.
  1. Crash Diet: Kebanyakan diet mengehadkan penggunaan kalori. Akibatnya, metabolisma anda menjadi perlahan.Sebagai panduan jangan ambil kalori 50% kurang daripada keperluan kalori seharian (DCR) anda untuk kurangkan berat. Contoh: kalau DCR anda 2,400 kcal, jangan makan kurang daripada 1,200 kcal.
  2. Diet Extreme: Makanan yang lazat sepatutnya dinikmati, tetapi diet yang tidak enak, melemahkan mood kita, semakin turunlah berat badan.Bagi saya, biarlah diet untuk ada give and take. Tidak semua pilihan pemakanan tu semestinya sempurna. Contoh: Kalau Isnin-Jummat pilihan yang baik, tidak salah kita ganjarkan diri pada hujung minggi.
  3. Crash Course Diet: Kebanyakan diet tidak menggalakkan kita mengubah gaya hidup. Sebaik sahaja pelan diet anda tamat, anda kembali semula ke tabiat lama. Berat badan akan naik semula.Fakta: Diet saya sama dari Januari 1 sampai Disember 31. Ia bukanlah crash course 12 minggu tapi amalan sepanjang hayat. Kalau anda lihat pengalaman mereka yang berjaya kurangkan berat badan, diet mereka berubah permanently.
  4. Badan makan diri: Dengan diet yang berkalori rendah, bukan lemak yang dibuang, tetapi otot berdaging yang hilang, membuatkan kita lemah dan lesu.
  5. Gagal kawal nafsu makan: Saya rasa cabaran yang paling besar dalam berdiet adalah kawalan nafsu makan. Pastikan anda makan kerap, makanan yang berkualiti dan jangan tak makan.
Apa-apa pun, pastikan anda dapat melakukanya untuk jangka masa berterusan so that your weight tidak turun naik secara mendadak.
Untuk pengingatan, pastikan pelan pemakanan anda dibina berdasarkan ilmu pengetahuan yang bernas. Apa-apa pun, pastikan anda dapat melakukanya untuk jangka masa berterusan so that your weight tidak turun naik secara mendadak.