Wednesday, November 05, 2014

PUNCA HAID TIDAK TERATUR

Menurut Majalah Pa & Ma, 12 punca haid yg tidak teratur adalah:

 KEGEMUKAN - berat badan berlebihan ataupun obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan wanita. Ia seterusnya menyebabkan gangguan kepada kitaran haid.


 KEHAMILAN - haid tidak akan datang sekiranya anda positif hamil! Ini kerana ovum yg dikeluarkan pada kitaran haid sebelumnya telah disenyawakan. TAHNIAH!! \(^_^)/

 BERLEBIHAN HORMON PROLAKTIN - hormon prolaktin yg berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid lewat untuk berbulan-bulan lamanya.

 TERLALU KURUS - tidak cukup lemak di dalam badan juga boleh mengganggu kitaran haid anda. Oleh itu, anda haruslah mempunyai berat badan yg sihat & seimbang.

 MASALAH KESIHATAN - sakit secara tiba-tiba seperti demam, selsema ataupun penyakit yg memerlukan rawatan intensif mampu memberikan tekanan fizikal kepada tubuh dan sekaligus mengganggu kitaran haid.

 MENOPAUS - ia berlaku kepada wanita yg berusia lewat 40-an. Pada kebanyakan kes, haid akan semakin sedikit dan jarang-jarang berlaku.

 PENCEGAH HAMIL - pil atau ubat-ubatan hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon boleh menyebabkan gangguan haid. Terdapat sesetengah wanita yang tidak didatangi haid sepanjang menggunakan implanon.

 TEKANAN/STRESS - stress atau tekanan dalam bentuk fizikal & mental dari tempat kerja atau kehidupan seharian contohnya mampu mempengaruhi hormon dan seterusnya kitaran haid.

 PENYUSUAN BADAN - sekiranya anda menyusukan bayi secara eksklusif, hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan anda untuk menghasilkan susu untuk si bayi. Terdapat sesetengah ibu menyusu yg langsung tidak didatangi haid sehingga 1 atau 2 tahun lamanya!

 TERSILAP PENGIRAAN - 40% wanita didapati gagal mengingati tarikh hari pertama LMP mereka. Jumlah hari dalam kitaran mereka juga mungkin tidak tepat antara 28-35 hari. Ini boleh memanjangkan lagi kitaran untuk sampai ke 'hari subur' dan kesilapan menjangka kedatangan haid yg seterusnya.

 MASALAH TYROID - hormon yang dirembeskan oleh tyroid boleh menyebabkan gangguan kepada hormon badan sekaligus kitaran haid wanita.

 UBAT-UBATAN - jamu tradisional, ubat kurus ataupun ubat-ubatan penyakit kronik boleh menyebabkan gangguan kitaran haid wanita.

Monday, November 03, 2014

PERLU KAH MINYAK IKAN UNTUK IBU HAMIL?


Tuesday, October 28, 2014

HALALKAH SHAKLEE?

Kebelakangan ini timbul semula isu halal-haramnya produk Shaklee.

Di bawah ini adalah sijil halal Shaklee yang dikeluarkan oleh Islamic Service of America (ISA) untuk produk2 Shaklee.

shaklee halal
ISA adalah salah sebuah badan pengeluar sijil halal di Amerika yang diiktiraf oleh JAKIM. Senarai penuh badan luar negara yang diiktiraf oleh JAKIM boleh tengok di website My Halal (KLIK SINI).
Produk yang dipasarkan di Malaysia adalah tersenarai dalam sijil tersebut termasuk yang menggunakan bovine gelatin iaitu Lecithin, OmegaGuard dan Vita-E complex. (Tidak semua produk Shaklee ada dalam pasaran Malaysia)

Saya amat memuji tindakan beberapa pengguna termasuk distributor Shaklee sendiri yang mengambil langkah dengan memastikan produk yang diambil benar-benar halal. Maklumlah di zaman sekarang ni terlalu banyak perkara yang bercampur-baur antara halal dan haram. Bukan saja dari segi pemakanan malah dari sudut lain seperti pergaulan, kebebasan, pencarian rezeki dan sebagainya. Yang pasti, ia bermula dari punca rezeki dan apa yang kita masukkan ke mulut.

Daging yang tumbuh dari sumber yang tidak halal (sama ada makan makanan yang tidak halal tanpa keadaan darurat atau punca pencarian yang tidak halal) adalah bahan bakar api neraka. Mungkin tak perlu tunggu api neraka kerana di atas dunia kita sudah merasai bahana dari benda2 yang tidak halal, misalnya doa tidak dimakbulkan, kehidupan yang resah gelisah, hati yang keras dan sebagainya.
Namun adakalanya perkara sebegini menjadi bahan sabotaj tanpa kita sedar. Maklum saja, orang kita biasa dengan JAKIM sedangkan ada banyak lagi badan pengeluar sijil halal, yang mengeluarkan status halal termasuk untuk produk2 tempatan. Antara badan pengeluar sijil halal di Asia Tenggara (yang digunapakai di Malaysia) selain JAKIM ialah Islamic Food Research Centre (IFRC) Asia dan Halal Food Council (HFC) South East Asia. Malah satu mesyuarat telah diadakan antara pengeluar sijil halal agar sijil halal ni tak dimonopoli oleh JAKIM saja. Tapi kalau nak kira untuk marketing dalam negara, yang ada sijil halal JAKIMlah yang laku sebab orang ramai lebih percaya pada sijil keluaran JAKIM :)

Setiap badan yang mengeluarkan sijil halal mempunyai prosedur yang ketat sebelum mereke mengeluarkan sijil halal kepada sesuatu produk. Mengikut pembacaan saya, status halal di Kanada & USA adalah yang paling sukar untuk dapat pelepasan. Jadi bila Shaklee mendapat sijil halal dari ISA, sepatutnya tiada isu, bukan :)

Memiliki sijil halal ni bukan perkara main-main, kerana pengeluar sijil akan sentiasa memantau dan mereka boleh menarik balik bila2 masa sekiranya pengilang produk tidak mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

Sebagai penutup, produk2 dalam pasaran Malaysia terdapat dalam senarai dalam sijil di atas. Sekiranya anda mendapatkan produk Shaklee dari pasaran Malaysia, anda tak perlu ragu-ragu.
Kepada pengguna Shaklee, dan kepada yang mahu mencuba dan menikmati kebaikan Shaklee, gunakannya tanpa was-was. Selamat menjalani kehidupan yang lebih sihat!

Jika ada sebarang pertanyaan tentang status halal Shaklee, anda boleh salurkan kepada Shaklee Malaysia dengan menghubungi contact di www.shaklee.com.my.


sumber:by Mommy Lyna

Sunday, October 26, 2014

Apa itu Indeks Glisemik

Apa itu Indeks Glisemik
Diperkenalkan pada tahun 1981 oleh  seorang ahli sains bernama Dr. Jenkins. Indeks glisemik (GI) telah dibentangkan dalam American Journal of Clinical Nutrition dan telah dijadikan sebagai panduan untuk menilai jenis karbohidrat dan kesannya kepada paras glukosa darah serta kesan jangkamasa panjang kepada kesihatan manusia.
Indeks Glisemik (GI) diberi nilai diantara 0 hingga 100. Nilai 0 adalah makanan yang tidak meningkatkan paras glukosa dalam darah dan nilai maksimum peningkatan paras glukosa adalah 100. Seterusnya nilai GI ini dipecahkan kepada Gi rendah, sederhana dan tinggi. 
Makanan yang cepat dihadamkan dan ditukar menjadi glukosa dalam darah dipanggil GI Tinggi (high glycemic index) dengan nilai GI lebih daripada 70. Manakala makanan yang lebih lambat menjadi glukosa pula dipanggil GI Rendah (low glycemic index)dengan nilai GI kurang daripada 55. Nilai GI diantara 56 hingga 69 pula dipanggil GI Sederhana (Medium glycemic index) Makanan yang tinggi nilai GI nya menyebabkan kenaikan paras glukosa dalam darah dengan cepat. Sebaliknya , makanan yang rendah nilai GI nya menaikkan paras glukosa dalam darah secara beransur-ansur.
Kadar kenaikan paras glukosa yang terlalu tinggi selepas makan adalah tidak baik untuk kesihatan dalam jangkamasa yang panjang. Kita perlu menstabilkan paras glukosa darah selepas makan untuk mendapat kesihatan yang lebih baik dan mencegah pelbagai penyakit kronik seperti kencing manis(diabetis), darah tinggi, sakit jantung, kolesterol tinggi, strok dan kanser.
Oleh kerana itu kita perlu memilih makanan berkarbohidrat dengan nilai GI rendah dan sederhana dalam pemakanan seharian kita. Kita perlu mengurangkan makanan yang mempunyai nilai GI yang tinggi. Nilai GI sesuatu makanan ini boleh kita rujuk dalam buku tulisan saya “8 Rahsia Menguruskan Badan Tanpa Berdiet” atau boleh membuat carian di internet dengan menaip ‘Glycemic Index’ atau sebagai contohnya dalam senarai dibawah ini.
No.
Contoh Makanan/Minuman
Nilai GI
1.
Roti dan Bijirin
·        Roti Putih
·        Nasi Putih
·        Kentang Lenyek
·        Beras Perang
·        Pasta
·        Mee
·        Tepung Gandum
·        Oat
·        Bijirin Jagung
78
77
82
55
60
80
75
80
54
80
2.
Sayur-sayuran
·        Lobak merah
·        Asparagus
·        Brokoli
·        Kacang Buncis
50
15
15
30
3.
Buah-buahan
·        Epal
·        Oren
·        Pisang
·        Kismis
39
42
40
64
4.
Minuman/Makanan Ringan
·        Minuman ber’gas’
·        Teh Tarik
·        Gula Pasir
·        Madu
·        Jus Oren
·        Kacang Pea
·        Kentang Goreng
70
72
70
87
80
10
58

Secara umumnya jika sesuatu makanan itu mempunyai GI yang tinggi maka kita patut makan sedikit sahaja dan jika ia mempunyai GI yang rendah maka kita patut makan lebih banyak
Kita perlu memikirkan tentang nilai GI sesuatu makanan karbohidrat sebelum kita makan. Contohnya, roti putih mempunyai GI = 78 dan buah epal  mempunyai GI=39 sahaja. Oleh itu makan buah epal tidak akan memuncakkan paras glukosa dalam darah berbanding makan roti putih.Oleh kerana itu kita perlu lebih banyak makan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam pemakanan seharian kita untuk kesihatan yang baik.
Dalam Journal of American Medical Association (JAMA) pada edisi Mei 2002 melaporkan lebih daripada 311 kajian berkenaan GI telah dijalankan dan kebenaran teori ini dibuktikan secara saintifik. Ia telah dijadikan satu rujukan tentang cara pemakanan yang sihat terutama untuk pesakit diabetis di Kanada sebagaimana yang dicadangkan oleh Persatuan Diabetis Kanada  dalam risalah mereka yang menggalakkan pesakit diabetis mengamalkan makanan dengan indeks glisemik rendah dan sederhana sebagai salah satu cara mengawal paras glukosa dalam darah dan mengelakkan komplikasi diabetis jangkamasa panjang.
Mengapa kita perlu makan makanan yang mempunyai GI rendah dan sederhana?
Apabila kita makan makanan yang mempunyai GI rendah seperti beras perang dan oat, maka paras glukosa dalam darah lebih mudah dikawal. Disamping itu ia boleh membantu menurunkan paras kolesterol. Amalan makan makanan dengan GI rendah seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan berserat tinggi akan mengawal selera makan disamping itu kajian mendapati ianya akan menurunkan risiko mendapat penyakit jantung, darah tinggi, kolesterol tinggi dan membantu mengelakkan masalah kegemukan.
Dengan makan yang mempunyai GI rendah akan menyebabkan paras insulin menurun dan bagi pesakit diabetis pengawalan paras glukosa darah akan menjadi lebih mudah. Graf dibawah menunjukkan bagaimana tindakbalas tubuh yang berbeza diantara makanan GI tinggi dan GI rendah.


Makan makanan yang mempunyai GI tinggi secara berlebihan akan menyebabkan masalah perut buncit dan kegemukan. Ini adalah kerana makanan ini menyebabkan glukosa berlebihan dalam darah disimpan sebagai lemak dalam sel-sel lemak terutamanya di kawasan perut dan dalam abdomen disekeliling organ dalaman seperti hati, limpa dan usus. Keadaan ini akan menyebabkan seseorang kelihatan ‘buncit’.
Kajian mendapati kebanyakan makanan proses seperti biskut, kek, pastri, roti, kuih-muih, jajan, kerepek, donut, mee, pasta, mee segera dan pelbagai makanan yang kaya dengan gula mempunyai nilai GI yang tinggi. Makanan ini semuanya  amat mudah didapati di kedai-kedai dan menjadi pilihan kebanyakan dari kita. Tidak hairanlah masalah diabetis atau kencing manis semakin meningkat sekarang ini.
Tepung ini bila dimakan memuncakkan paras glukosa dengan cepat sekali dalam badan, malahan ianya lebih cepat daripada kita makan sesudu gula. Ini adalah kerana ia mempunyai nilai GI yang lebih tinggi berbanding gula pasir. Tepung gandum ini adalah bahan asas kepada pembuatan kek, roti, biskut, mee, roti canai, jemput-jemput, kuih-muih dan pelbagai jenis masakan lagi. Makanan ini adalah makanan kegemaran masyarakat umumnya di Malaysia kerana itu masalah kegemukan semakin bertambah di Malaysia setiap tahun.
Di USA , NCEP( National Cholesterol Education Program) – ATP ( Adult Treatment Panel) III pada tahun 2001 telah memberikan beberapa kriteria Sindrom X ini.
Kriteria klinikal untuk Sindrom X mengikut NCEP- ATP III (2001) :
·         Ukurlilit saiz pinggang.
o    Lelaki > 102 cm.
o    Wanita > 88 cm.
·         Trigliserid ≥ 1.7 mmol/L
·         HDL cholestrol.
o    Lelaki < 1.03 mmol/L.
o    Wanita < 1.30 mmol/L.
·         Tekanan darah ≥ 130/85 mm Hg.
·         Glukosa ≥ 6.1 mmol/L
 

Sindrom X terjadi akibat pemakanan yang tinggi dengan karbohidrat yang mempunyai GI yang tinggi secara berterusan bertahun-tahun lamanya.Akhirnya akan menyebabkan keadaan pra-diabetik, meningkatkan risiko penyakit jantung koronari, kolesterol  dan penyakit kencing manis (Diabetes Mellitus).
Tanda-tanda di atas amat mudah kita lihat dalam masyarakat kita sekarang terutamanya apabila umur telah meningkat melebihi dari 30 tahun. Berat badan mula bertambah, saiz pinggang bertambah dan perut semakin buncit. Ujian darah menunjukkan paras kolesterol yang tinggi. Ini adalah tanda-tanda anda mempunyai Sindrom ‘X’ yang meningkatkan risiko serangan jantung sehingga 50%. Tidak hairanlah didalam masyarakat kita sekarang ramai yang kita dengar mendapat serangan jantung seawal usia 30an dan 40an.
  Menurut kajian sains perubatan yang terbaru, perut buncit sangat berkaitan dengan risiko serangan jantung yang tinggi. Banyak kajian telah membuktikan perkaitan antara ukurlilit pinggang yang besar dengan risiko tinggi menghidap penyakit jantung.
Kita perlu mengurangkan pengambilan gula, kurangkan minuman yang manis, kurangkan  makan makanan proses, kurangkan pengambilan makanan berasaskan tepung gandum dan makanan segera. Mengurangkan pengambilan gula yang berlebihan juga amat penting kerana gula mempunyai nilai GI yang tinggi dan masyarakat kita selalunya berlebih-lebihan dalam pengambilannya setiap hari.
Lebihkan sayur-sayuran, ulam-ulaman , buah-buahan dan makanan yang mempunyai kandungan serat yang tinggi dalam makanan seharian kita. Rancanglah pemakanan dengan betul dengan memahami konsep indeks glisemik ini.
Dr Norman Mohd Norawi
MBBS, MScAARMMA, FAGE
Klinik Euzelle

Friday, October 17, 2014

7 PUNCA LAPAR


8 TIPS DIET MUDAH



Wednesday, October 15, 2014

BIODATA B COMPLEX

NAMA : BCOMPLEX
WAJAH :

TERHASIL DARI : 8 VITAMIN B
                                 - ASID FOLIK
                                 - BIOTIN
                                 - Vitamin-b12 ( cyanocobalamin)
                                 - Vitamin-b6 (pyridoxine) 
                                 - Vitamin-b5 (pantothenic-acid)
                                 - Vitamin-b3 (niacin-niacinamide)
                                 - Vitamin b1 (thiamin)
                                 - Vitamin-b2 (riboflavin)

TANDA KEKURANGAN :
- ASID FOLIK   -   Sakit lidah. Tumbesaran yang lembap, pada kanak-kanak, Anemia,   Sakit disekeliling mulut 
                  
- BIOTIN- Keletihan dan lemah badan, Kurang selera makan, Rambut gugur, Bengkak lidah, Ruam kulit (eczema), Gangguan emosi.

 - Vitamin-b12 Keletihan, lemah badan, Megaloblastic anaemia, Sakit mulut dan lidah, Kebas dan sesemut pada kaki dan tangan disebabkan oleh kerosakkan saraf tunjang, Gangguan mental dan emosi

- Vitamin-b6 Keletihan, lemah badan,  Kegelisahan, Depressi ( rasa tertekan), Penyakit kulit, Bibir merekah , bengkak mulut dan lidah, Anemia, Sawan pada bayi

- Vitamin-b5
                                 - Vitamin-b3
                                 - Vitamin b1
                                 - Vitamin-b2